Výlet na Velkou Moravu

15. května 2017 v 19:54
Napsala jsme celý článek, dlouhý. Jak to bylo skvělé a co všecko jsme viděli v Kroměříži a v Luhačovicích. Ale pak jsem tam chtěla dát obrázky a celý článek se blokl a zmizel. A tak na něj kašlu, stejně by to nikoho nezaujalo. Dám tam akorát veselý obrázek z pastviny a obrázky z návštěvy velkomoravských památek.

I jsme prošli kolem stáda a viděli býka s obřími koulemi, ale nevšímal si nás. Měl oči upřené na své krávy a čichal k nim, asi zkoumal jak voní a zda by si některá nedala říct:


Ve Velehradu jsme navštívili podzemní chodby, kopírující základy celé baziliky, poslední zbytky původní románskogotické stavby. To co stojí teď je těžko identifikovatelná změť pseudostylů. Ale měli jsme štěstí, přicházeli svadebčané a slyšeli jsme nádherný zvuk asi 5500 píšťal. Tedy tak velké by ty varhany měly být.




Nedaleko Velehradu v Modré je archeologický skanzen. Povedlo se jim velmi šikovně vyrobit repliky nalezených chýží a domů, bylo to velmi zajímavé.


Dokonce postavili věrnou repliku velkomoravského kostelíka.

Skutečná bomba byla, když jsme takový kostelík opravdu viděli na vlastní oči. Nejstarší kostelík ve střední Evropě je v Kopčanech na Slovensku, kousek od hradiště v Mikulčicích. Je pravděpodobné že tam kdysi patřil a jednnoduše ho zapoměli. Nikomu nepřekážel a tak zůstal stát až dodnes. Jmenuje se myslím Kostel sv. Margity Antiochijské.




V Mikulčicích nás chytla šílená bouře. Atmosféra velmi dramatická.

Tady si můžeme představit jak to na hradisku vypadalo. Bylo tam asi 13 kostelů.

A 3 mosty které vedly přes upravená ramena řeky Moravy, hradisko bylo chráněné vodou ze všech stran.

A ještě náladovka:
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 rulisa | 15. května 2017 v 20:42 | Reagovat

Pěkný předbouřkový světlo na focení.

2 ratka | 15. května 2017 v 20:57 | Reagovat

1. dramatické :-) záclony černé jak pršelo a do toho slunko. nevěděla jsem které fotky vybrat, mám jich víc

3 ratka | 15. května 2017 v 20:58 | Reagovat

U vás taky bouřilo?

4 Saul | 15. května 2017 v 21:13 | Reagovat

Ja chcu ty Luhacovice a Kromeriz.
Ti dam "nezaujalo":-)
Velehrad jsem navstivil nekolikrat,kolem skanzenu v Modre vzdycky jen projel,tak clanek zaujal:-)

5 ratka | 15. května 2017 v 21:15 | Reagovat

V Kroměříži byl zámek zavřený, prý nedostatek hostů. TAk jsem viděli galerii a květnou zahradu, a zámeckou.

A v Luhačovicích je slaná voda, a pěkné okolí a taky Jurkovičovy domy. A bydleli jsme hned u přehrady a tam byly rybářské závody. To přijeli chlapi s basami piva, sedli k vodě a soutěžili :-)))

6 Saul | 15. května 2017 v 21:28 | Reagovat

5:
Tak to popisujes jako vychazku na trh.
Kromerizska galerie ma Tiziana,zamecka zahrada je jedna z nej na Morave a ta kvetna...ta uzje ja na x clanku sama o sobe.
Ale tak jestli jste se pridali v Luhacovicich k tomu vyprazdnovani bas piv,tak chapu,ze vase oko bylo na vnimani kulturnich hodnot a umeleckych odkazu nasich predku trochu zamlzene.
Taky se mi to v mladi parkrat stalo:-)

7 Saul | 15. května 2017 v 21:32 | Reagovat

A taky jste se mohli stavit,kdyz uz jste byli takovej kousek.

8 ratka | 15. května 2017 v 21:49 | Reagovat

6. rybáři byli až po Tiziánovi :-) Ty jsi byl v Kroměřížské galerii?

9 barča | Úterý v 6:32 | Reagovat

Krásný.
kostelík a bouřková krajina úžasný!

no, tak tady jsem taky ještě nikdy nebyla.
Na Velehradě ano a v Kroměříži také, krásná.

10 ratka | Úterý v 6:59 | Reagovat

9. a v Modré? tey v to archeo skanzenu?

11 barča | Úterý v 7:03 | Reagovat

Ne, také ne.
Já s té vaší Moravy znám opravdu jen něco málo.

12 ratka | Úterý v 7:16 | Reagovat

Zatím mám Moravy a věrozvěstců plnou hlavu :-)

13 ratka | Úterý v 7:17 | Reagovat

nikdy jsem se o historii nezajímala. přišlo mi to zbytečné a otravné, však to bylo dávno a co mě je po tom.

teď to cítím jinak, ale hlava mi to nechce brát :-))

14 ratka | Úterý v 7:17 | Reagovat

Tedy mám toho plnou hlavu ale informace se točí v chaosu

15 barča | Úterý v 7:55 | Reagovat

13. mě historie, umění, architektura vždycky přišlo krásný, zajímavý,hluboký, nevyčerpatelný a pak přímo na těch místech , když tam jsi a poskládáš si malinko souvislosti....prostě tím víc zajímavý a prožitkový, umocněný ten prožitek na tom místě samotném.

16 barča | Úterý v 7:57 | Reagovat

Ratko, zatím... jdu, nebo mi ujede autobus a vlak :-)

17 Saul | Úterý v 9:41 | Reagovat

8
asi 8x:-)

18 ratka | Úterý v 9:45 | Reagovat

17. až tolikrát??? :-))

19 Liška | Úterý v 20:44 | Reagovat

ad diskuse: z těch všech míst jsem byla jen v Mikulčicích. Na motorce.
A bacha, ratka děsně lítá, stihne za den několik galerií, kdežto já sotva jednu od rána do večera.

Fotky pěkný! Ten kostel v Kopčanech vypadá kouzelně!!
S ten podlouhlý formát ti leze z mobilu? nebo z foťáku?

20 ratka | Úterý v 20:55 | Reagovat

19. z mobilu :-)

21 ratka | Úterý v 21:06 | Reagovat

19. Liško, musím ještě napsat že v Kroměříži byla naprosto dokonalá jídelna.

Jídlo stálo 55 korun a obsahovalo: skvělou italskou polévku, lososa na bylinkách s bramborovou kaší a salátem, pití a ovoce (banán nebo jabko)  Dodnes mám z toho šok. tedy pozitivní :-)) Bylo to moc dobré a tak levné. Nebere mi to hlava.

22 ratka | Úterý v 21:07 | Reagovat

kdybych bydlela v Kroměříži, tak nevařím :-)

23 Liška | Úterý v 21:25 | Reagovat

ratko 21,22
téééda, i s polívkou a lososem...

22 :-))

Snad tam vaří i něco jiného než každý den lososa, to by se přejedlo, jako se přejedl chudým Čechům kdysi podle záznamů (nevím, jestli to bylo ve středovaku nebo kdy, asi jo).

24 Liška | Úterý v 21:26 | Reagovat

:-DDD
oprava: středovak = středověk

25 ratka | Úterý v 21:34 | Reagovat

Asi tam vaří různě a dobře, my se tam nachomejtli zcela náhodou a nedivila bych se kdyby se tam scházela celá Kroměříž. Bylo to hned vedle kostela, jedla tam škola, učitelé i náhodní lidé. Jedli tam možná stovky lidí :-))

26 Saul | Středa v 7:16 | Reagovat

Ratko,to byla vývařovna pro bezdomovce od Armády spásy,ale když vám chutnalo....:-)

27 ratka | Středa v 7:19 | Reagovat

26. hned jsme si to myslela :-) jinak by to nebylo možné

28 ratka | Středa v 7:19 | Reagovat

tedy tipovala jsem to na charitu

29 Saul | Středa v 9:57 | Reagovat

A co Buchlovice a Buchlov?
To jste měli od Velehradu kousek.

30 rulisa | Středa v 10:07 | Reagovat

28
Tak proč to hlava nebere? To je jasný, že to bylo levný, když charity mají sponzorský dary a příspěvky.

A není to nějak proti etice, jít tam jíst, když člověk bezdomovec není?
Ptám se, protože fakt nevím - asi kdybych věděla, že je to jídelna pro bezdomovce, nešla bych tam, páč bych měla pocit, že na to nemám právo, nebo tak nějak. Ale třeba naopak je dobře tam jít a i těma 55 korunama je podpořit. Fakt nevím.

31 Saul | Středa v 10:22 | Reagovat

Taky nemusíte skočit na každou blbost,co napíšu:-)
Kroměříž znám,ale co je ta jídelna zač,fakt netuším.
Jinak,levně se určitě uvařit dá.
Já měl ve Velkých Karlovicích nedávno svíčkovou na obrtalíří s obrflákotou svíčkové,omáčka přetíkala přes okraje,x knedlíků...a to vše za 85Kč.
A prostředí hospody normální,žádnej zaplivanej pajzl.

32 Saul | Středa v 10:32 | Reagovat

ad31:
Takže ona ta jídelna nemusí být ani charita,klidně může slušně vydělávat.
Sice malej zisk,ale když se to rozkřikne,tak o to víc zákazníků a tím se se z malýho zisku postupně stavá větší.
A spokojenost je pak na obou stranách.
Tak by se mělo podnikat.
Jenže dnes pánům podnikatelům nestačí když kape,potřebují pořádnej slejvák a hned.

33 ratka | Středa v 10:47 | Reagovat

30. to byl přece vtip :-)))

34 ratka | Středa v 10:49 | Reagovat

31. heleď, já se přidám vlastně ke každé srandě. Pokud ji pochopím :-)) a tuhle jsem pochopila. Překvapivě, asi proto že jsem tam opravdu byla :-)

35 ratka | Středa v 10:50 | Reagovat

32. Patří ke škole, jak k základce, tak ke gymnáziu a družině. A taky vaří pro veřejnost. škola to má určitě ještě levnější.

36 Saul | Středa v 10:56 | Reagovat

35:
no,tak zadarmo,nebo se ztrátou by pro veřejnost nevařili.
Jasně,nemusí asi platit nájem atd,atd..ale já když prostě někam sednu na oběd,otevřu jídelní lístek a tam nejlevnější jídlo za 150,tak mi přejde chuť i když na to mám.Lístek zase s díky vrátím a jdu dál.
Kde to dopadne třeba stejně a pak většinou obědvám jen pivo:-)

37 rulisa | Středa v 10:57 | Reagovat

32
To jo, to jsem si myslela hned na začátku, že když jídelna vydělá na jednom jídle pět korun a prodá jich pět set, vydělá víc, než ta, co vydělá na jednom jídle padesát korun, ale prodá jich jen čtyřicet.

38 rulisa | Středa v 10:59 | Reagovat

33
Já ji nepochopila, jednak možná proto, že jsem tu zas přelítající v práci a jednak že mi asi přišlo, že to myslíš vážně, když myslíš vážně jiný věci. :o)

Teda tu armádu spásy jsem si říkala, že bude žvást, ale tvoje tvrzení, že si myslíš, že je to od charity, jsem myslela, že myslíš vážně. :-))

39 rulisa | Středa v 10:59 | Reagovat

35
Jo, škola má obvykle taky dotace.

40 ratka | Středa v 11:00 | Reagovat

On to je Bufet, takže jsem si chtěli dát polívku. No a když jsme vstoupili dovnitř, tak jsme zjistili že si můžeme koupit nejen hamburger nýbrž i celé menu.  A byl výběr z různých jídel. Tak jsme chtěli ještě pití, a paní říká: naco pití? to je přece u toho. Dostali jsme papírek a nevěděli co s tím a tak nám ukázali dveře ... a my vstoupili do obří jídelny a odsud dveře do menších jídelen a vepředu dvě velká okna s hromadou kuchařek které to ládovaly. a obří hromada jablek a banánů... Studenti si platili čipem,  byli kolem stojánky. takže to měli jednoduché. My ostatní jsme měli papírek.

41 Saul | Středa v 11:03 | Reagovat

38:
Já zmínil jen tu ar. spásy a bezdomovce ,o charitě už začala rozjímat Ratka:-)

42 rulisa | Středa v 11:04 | Reagovat

No dyk, já taky psala jen o charitě.

43 Saul | Středa v 11:06 | Reagovat

aha,38 byla na Ratku,už se v tom taky plácám:-))

44 ratka | Středa v 11:28 | Reagovat

:-)) oba máte pravdu.

45 ratka | Středa v 11:42 | Reagovat

byla to jídelna arcibiskupského gymnázia. Vygooglila jsem si to :-)

http://www.agkm.cz/ag/jidelna.html

46 rulisa | Středa v 11:43 | Reagovat

Tak to je dobrý, to by bylo proti etice, jen kdybych se tam šla najíst já.

47 Saul | Středa v 11:56 | Reagovat

45:
a dostalas účtenku??
Neboť "Co je císařovo...":-)

48 Saul | Středa v 12:18 | Reagovat

45:
"Na druhé straně nikdo ze studentů naší školy není diskriminován nebo nucen přijmout křesťanský pohled na svět."

To je pozitivní.
Taky na na školy toho typu slyším jen chválu.

49 Saul | Středa v 14:07 | Reagovat

a když jsme u té školy...nějak se nemůžu dopočítat,jestli teď píšu koment 49,nebo 31:-)

50 ratka | Středa v 15:13 | Reagovat

účtenku jsem dostala :-) co se týče číslování, mají tam chybku :-))

51 Saul | Středa v 17:09 | Reagovat

50:
Ty sis oni i řekla,ze jo?:-)
tak nějak při placení u pokladny "a prosimvas nevíte,kde tu můžu dostat účtenku?":-)
Ja se k tomu teda u nás v hospodě odhodlávám už dlouho.
Problém je,ze když mne vykopou,tak sice můžu jít do 3 jiných vedle,ale tam to dopadne stejně,protože je nedávají taky.
Ale zase to má tady jiné klady.
Třeba že už ví,že není nutné se mi po každém pivu ptát,jestli si dám ještě další a já nemusím zbytečně kývat hlavou:-)

52 ratka | Středa v 21:11 | Reagovat

51. oni měli dvě místa. první kde se objednalo, zaplatilo a vyjela účtenka. a druhé kde jsi si to pak vyzvedl :-)

53 ratka | Čtvrtek v 6:47 | Reagovat

komentáře u skáčou správně :-) a to všecko samo.

55 ratka | Pátek v 14:30 | Reagovat

54. tak jsem si to nakonec přečetla a heleďme se co tam píšou:-)))
Největším zázrakem pro křesťana je, že může zakoušet svobodu od všech žádostí a hříchu a být tak novým člověkem.

56 Saul | Pátek v 14:33 | Reagovat

Výlety jsou fajn.
Ale ta rizika!!!
Teď sedím v Nachodu na náměstí na zahrádce cukrárny (mají tu pivo) a přiběhlo ke mně dítě,tak 2 letý a začalo ukazovat na mne a zvatlat"táta,táta,táta..."
Jsem málem spolknul to cigáro,začal se polivat rozklapanou rukou pivem...všichni kolem to pobaveně sledovali...
No,nakonec přiběhla zevnitř mladá maminka,prohlídka si mne pečlivě ze předu,z profilu a i tak trochu nejistě řekla"žádnej táta" a odtáhla to zmatené dítko do útrob cukrárny.
Ufff,ja už radši nikam jezdit nebudu...

57 ratka | Pátek v 14:34 | Reagovat

No a tohle je naprosto geniální:
Skotský filosof David Hume ve své knize An Enquiry Concerning Human Understanding z roku 1748 publikoval výrok, který dostal označení Humeova břitva — Žádné svědectví není s to dokázat zázrak, ledaže by šlo o svědectví takového druhu, že by jeho mylnost byla ještě zázračnější než skutečnost, kterou se snaží doložit.[8]: :-)

58 ratka | Pátek v 14:35 | Reagovat

56. no tak si tě nevybrala  :-) nic si z toho nedělej, příště si tě třeba vezme sebou :-))

59 ratka | Pátek v 14:38 | Reagovat

Já byla v lese a a louce sbírat byliny, vzala jsem maminku a snachu, vyzvedly jsme vnouče a šli... a pak jsme se zastavili na Hradišti a zkontrolovaly lípy. Ještě nekvetou.

60 Saul | Pátek v 14:49 | Reagovat

Ja jsem naprosto konsternován.
Celou cestu poctivě šlapu,dávám si pozor na auta...nakonec spočinu v cukrárně(i když u piva)s dobrým pocitem,že jsem zase neskončil v hospodě a stane se mi tohle:-)

61 ratka | Pátek v 14:51 | Reagovat

je třeba být pořád ve střehu :-)

62 Saul | Pátek v 15:04 | Reagovat

61:
Před managery už jsem,ale netušil jsem,že mne budou děsit i dvouleté děti:-))

63 ratka | Pátek v 15:30 | Reagovat

děti néé, to tě vyděsila ta maminka :-) anebo fakt to děcko? :-)

64 ratka | Pátek v 15:33 | Reagovat

zjistila jsem na stará kolena, že se bojím mnohem méně... ale jsem stejně nervózní a poplašená jako vždycky. něco se samo... a něco ne, tedy viz. zázrak. něco se podddá (zázrak) a něco zůstane nafurt. :-) to co se poddalo se mi teď jeví jakoby to bylo tak odjakživa.

no a to co se nepoddalo, tedy moje splašenost, vyvalenost a zmatkování je třeba jen ženská přirozenost :-)) vlastně je to velmi jednoduché

65 Saul | Pátek v 15:51 | Reagovat

no fakt to děcko.
maminka mne naopak uklidnila.
Ja už su úplná troska asi:-)

Ale vyděšenost není bojácnost a strach je zase něco jinýho.

66 ratka | Pátek v 16:00 | Reagovat

65 smrt z vyděšení? :-) tak to  zkus nějak vydefinovat
bojácnost, vyděšenost a strach.

Tedy bojácnost se mi jeví jakože bych něco chtěla, ale strach mě tam nepustí... tak to nemám :-) ale mám spíše nečekané stavy, kdy někdo neočekávaně na mě vybafne a začne po mě něco chtít, to jsem vyděšená :-))) a strach... asi strach o někoho, že se někomu něco stane. ale to spíše nemám. tedy spíše se nebojím o druhé než bojím, pak jsme tedy zaskočena a vyděšena, že něco musím rychle rychle... že něco musím udělat a začnu se točit dokola a honit se za vocas.

67 Liška | Pátek v 17:08 | Reagovat

Saule 56
a k tomu ratky 57 - že to svědectví dvouletého dítěte není s to dokázat zázrak :)

68 Liška | Pátek v 17:08 | Reagovat

67 ... i kdyby si to to dítě stokrát přálo.

69 Saul | Pátek v 17:13 | Reagovat

co na tom chceš definovat?
Jsou lidi,co se roztřepou jak drahej pes jen když na ně sef zdvihne obočí a po cestě z práce skočí do hořícího baráku pro někoho,kdo tam zůstal.
A naopak jsou hrdinové bez bázně a hany,co by klidne v tom baráku nechali i svoje decka,protože jsou hrdinové svých ideálů a kdyby se ohlizeli,byl by to projev strachu.
Ale ani to se nedá jednoznačně odsoudit.
viz.NZ,ale i spousta jiných,svetskych příkladů
.

70 Saul | Pátek v 17:18 | Reagovat

68
Ještě za mnou přišlo dvakrát,ale byl jsem tak zamračeně nepřístupný,ze i ve svém věku a konverzačních schopnostech radši nade mnou mávlo ručičkou:-)

71 ratka | Pátek v 18:11 | Reagovat

69. podobné téma rozebíralo divadelné představení Padesátka, na kterém jsme byli předevčírem v divadle :-)

72 Saul | Pátek v 19:45 | Reagovat

71:
No to si dovedu představit:-)
Tobě ty roky divadla ve fabrice evidentně nestačily a teď za to ještě platis vstupný.
No tak každej máme svoje,mi zas ujely tři vlaky a doma budu tak před půlnoci.
Ale strach z toho nemám:-)

73 rulisa | Pátek v 22:22 | Reagovat

55
Teda, vzhledem k úvodní základní definici, že "zázrak je označení mimořádného jevu či události", to není zrovna pro víru povzbuzující. Taková zázračná (rozuměj jen mimořádně se přiházející) úspěšnost. :-)

74 rulisa | Pátek v 22:25 | Reagovat

A nebo ho vyděsila přítomnost lidí jako svědků - děsivá představa, že pro tolik lidí se v okamžení stal padouchem odvrhujícím svoje dítě, krev svojí krve volající po lásce otvcovské.

75 ratka | Pátek v 22:27 | Reagovat

74. možná :-) úplně se vylekal :-)

76 Saul | Pátek v 22:49 | Reagovat

75:
vy dvě nezkoušejte moji trpělivost
Ja ještě nespím:-)

77 Saul | Dnes v 16:55 | Reagovat

Uz jsi splaskla?:-)
S tím klíštětem si nezahrávej,to není tak hodný jako já-)
a zavčas neléčena borelka...ted mi napadlo srovnání s jinou škaredou nemocí,ale ta ti snad nehrozí:-0)

78 ratka | Před 10 minutami | Reagovat

už jsem splaskla, tedy ne zcela ale vidím :-) klíště už zmizelo, tedy neudělal se tam takový ten ošklivý doppel kruh který věští problémy do budoucna. a tedy házím za hlavu, jak oko tak ruku

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.